عمومی

تجهیزات جوش کدولد

تجهیزات جوش کدولد

تجهیزات جوش کدولد

متداول ترین روش برای اتصال کابل ها به لوله ها در حفاظت کاتدی، استفاده از جوش ترمیت است که معمولاً به عنوان جوش کلد شناخته می شود. تجهیزات مورد نیاز برای جوشکاری ترمیت به شرح زیر است:

قالب جوش کدولد سیم به ریل قطار

دستگیره قالب جوش کدولد

جوش کدولد چه هستند، چگونه کار می کنند؟

جوش کدولد اصطلاحی است که اغلب می شنوید، به ویژه هنگام کار بر روی طراحی تجهیزات زمین. اما دقیقاً چیست و چگونه کار می کند؟

جوش کدولد نام تجاری فرآیند عمومی است که جوش گرمازا نامیده می شود . جوش گرمازا برای اتصال رساناهای مسی به یکدیگر برای ایجاد اتصالات الکتریکی با مقاومت کم و مقاوم در اتصالات فیزیکی استفاده می شود. اگر از جوش گرمازا برای تقویت اتصالات اتصال زمین استفاده نمی شد، به مرور زمان، به دلیل خوردگی و اثرات جریانات زیاد در نقاط اتصال مکانیکی ضعیف، مقاومت مفصل افزایش می یابد و کارایی مسیر زمین را تهدید می کند. این می تواند منجر به خطرات جدی ایمنی شود.

اتصالات هنگام اتصال کابل های مسی یا اتصال کابل مسی به میله زمین، یک تکه میلگرد یا یک سطح صاف شکل می گیرند و از یک قالب گرافیتی برای محکم کردن اتصال به هم استفاده می شود. پودر ترمیت و مواد جوشکاری داخل قالب ریخته می شود. پس از روشن شدن، پودر می سوزد و مس مذاب تولید می کند که از طریق قالب و اطراف مفصل جریان می یابد. پس از آن، قالب برداشته می شود و اتصال جوش داده شده باقی می ماند.

از فرآیند جوش گرمازا برای تولید فلز مذاب داغ در یک فرآیند شیمیایی سریع الاثر استفاده می شود. فلز مذاب روی مفصل جریان می یابد و اتصال را به هم می چسباند و به هم متصل می کند. این یکی از روش هایی است که NEC در ماده 250.8 برای اتصال هادی های اتصال تجهیزات، هادی های الکترود و جهنده های اتصال به آن مجاز کرده است.

جوش کدولد هنگام نصب شبکه های زمینی یا اتصال تجهیزات جدید به شبکه های زمینی موجود استفاده می شود. آن ها می توانند مس را به مس، مس را به فولاد یا مس را به چدن وصل کنند. اتصالات را می توان جوش داد و سپس آن ها در خاک یا بتن دفن کرد.

از جوش گرمازا نیز برای تولید آهن مذاب برای جوش دادن ریل های راه آهن به یکدیگر استفاده می شود.

به طور کلی تجهیزات مورد نیاز برای جوش کدولد به شرح زیر است:

قالب جوش ترمیت: جنس قالب جوش ترمیت گرافیت است و بسته به اندازه کابل و شکل سازه، انواع مختلفی مانند کف صاف، نیم دایره و … وجود دارد (در مورد لوله ها، قطر لوله نوع قالب جوش). با توجه به مواد گرافیتی قالب جوش و شرایط استفاده، عمر مفید آن متفاوت است و معمولاً 50 تا 100 برابر جوش ترمیت قابل بهینه سازی است.

پودر جوش: پودر جوش از گوگرد، پودر مس و … ساخته می شود و بسته به نوع قالب و اندازه آن در وزن های مختلف مانند 15 ، 25 ، 32 ، 45 موجود است. برخی از پودرهای جوشکاری با فتیله همراه هستند.

پولک: دنباله برای اتصال کابل به سازه و پوشش ناحیه جوش استفاده می شود.

ابزارهای نظافت: بعد از هر جوشکاری، قالب جوشکاری باید با وسایل نظافتی مانند برس سیمی، کاردک و … تمیز شود.

فندک احتراق: از فندک احتراق برای احتراق پودر جوشکاری استفاده می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + چهارده =