عمومی

روش اندازه گیری مقاومت زمین

روش اندازه گیری مقاومت زمین

در واقع می توان گفت مقاومت زمین به طور کلی به دو بخش تقسیم می شود :

  1. مقاومت ویژه ی خاک
  2. مقاومت الکترد زمین

در ابتدا اندازه گیری مقاومت خاک انجام می شود تا درباره ی مشخصات آن و محل احداث الکترود تصمیم گیری انجام گیرد. ونیز مقاومت الکترود برای تامین ایمنی افراد و سالم بودن دستگاه ها اندازه گیری می شود.

مقاومت ویژه خاک

در واقع مقاومت یک متر مکعب از زمین که بین دو الکترود صفحه ای سنجیده می شود مقاومت ویژه ی خاک گفته می شود . مقاومت ویژۀ زمین وابسته به نوع مواد تشکیل دهندۀ زمین هستند پس می توان نتیجه گرفت که مقاومت در هر قسمت از زمین متفاومت است. برای اندازه گیری مقاومت دقیق زمین از چهار الکترود استفاه می شود . برای انجام این آزمایش چهار الکترود در زمین با فاصله های مساوی و در امتداد هم در سطح زمین ایجاد می شود.

مقاومت الکترود زمین

هنگامی که الکترود را درون خاک قرار می دهند، از آن جریانی عبور می کند در واقع می توان گفت خاکی که در طراف الکترود وجود دارد جریان را از خود عبور می دهد و در نتیجه مقاومتی که اندازه گیری می شود همان مقاومت توده خاک اطراف الکترود  است و مقاومت الکترود، مقاومت خاک چسبیده به الکترود زمین است. الکترود یک فلزی است که مقاومت بسیار پایینی دارد و در خاک نیز مقاومتش ثابت است . اگر خاک همگن باشد، گرادیان ولتاژ حول آن شبیه لایه های نیم کروی شکل است، که هر نیم کره یک مقاومت و هر مقاومت آن متشکل از مقاومت های موازی فرض می شود.

مطالب پیشنهادی: شرکت تجهیزات سیستم زمین

اندازه گیری دقیق مقاومت زمین برای سیستم های زمین گسترده و بزرگ

سیستم های زمین با ابعاد بزرگ همانند سیستم ها در نیروگاه های برق وجود دارند که از نظر حفاظت در شبکه های توزیع بخش مهمی هستند. این قسمت از سیستم ارتینگ و زمین بخاطر این است که تضمین کننده در صورت بروز رخداد جریان خطا باشند تا به درستی عمل کنند.

در نیروگاه توزیع برق سیستم ارتینگ باید مقاومت پایینی داشته باشد تا از ولتاژ های اضافی که منجر به ایجاد خسارت جانی و مالی می شوند را کاهش دهند. برای احداث سیستم های ارتینگ باید مقاومت خاک آن متطقه اندازه گیری شود ودر صورتی که اطلاعات درست در مورد مقاومت نداشته باشیم باعث تحمیل هزینه های زیادی خواهیم شد .سپس باید حتما بررسی شود که آیا سیستم زمین الکتریکی با معیارهایی که در فاز طراحی در نظر گرفته شده بودند مطابقت دارد یا خیر.

همچنین باید سیستم زمین به صورت دوره ای اندازه گیری شود تا در برابر آثار مخرب خوردگی یا تغییراتی که در مقاومت ویژه خاک ایجاد می شود اقدامات لازم انجام گردد .  نقص های موجود در شبکه های زمینی تا وقتی که خطایی در آن رخ نداده خود را نشان نمی دهد و  بدترین زمان اطلاع از وجود نقص همان لحظه ی بروز خطاست که دیگر کاری نمی توان برای آن انجام داد.

برای رسیدن به مقاومت پایین در سیستم زمین می توان از ابزار مختلفی برای ایجاد سیستم ارتینگ استفاده کرد. از مهم ترین ابزار آن ، استفاده از تور بزرگی است که سطح بزرگی از خاک را می پوشاند. از میله های به هم پیوسته نیز استفاده کرد.

برای اندازه گیری مقاومت زمین نیز باید از روش های مناسب برای استفاده کرد تا مطمئن باشیم که مقاومت اندازه گیری شده، عدد درستی است یا خیر. اندازه گیری سیستم های گسترده برخلاف اندازه گیری یک سیستم زمین ساده که از نظر روش اندازه گیری روش ساده ای است، نیازمند ملاحظات پیچیده و روش های خاصی است.

امروزه  اندازه گیری مقاومت سیستم زمین کاملا مطابق با روش کاهش پتانسیل انجام می شود. اما باید گفت نواحی مقاومتی پهناوری که در سیستم های زمین وجود دارد موجب می شود تا انجام این روش تقریبا نشدنی یا غیر ممکن شود.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی این امکان فراهم شده تا دستگاه های اندازه گیری طوری طراحی شوند که می توانند مشکلاتی که ناشی از از مشخصات و شرایط موجود در سیستم های زمین گسترده هستند، باشند. برای بدست آوردن نتایج درست از روش شیب ، باید حتما تغییرات را در نقاط مختلف اندازه گیری کنیم. اختلافات موجود در اندازه گیری نقاط مختلف بسیار کوچک خواهد بود زیرا مقاومت در سیستم های زمین گسترده معمولا کمتر از 0.5 اهم است. اندازه گیری نقاط مختلف بسیار کوچک اختلاف های زیادی خواهد داشت. این دستگاه قادر است بتواند رزولوشن اندازه گیری 1 میلی اهم داشته باشد و همچنین این اختلاف را اندازه گیری کند. وجود نویز در سیستم های زمین گسترده مشکلات دیگری را نیز ایجاد می کند که باعث می شود در تست و اندازه گیری تداخل ایجاد شود. و باید برای اندازه گیری دقیق و درست این مشکل را برطرف کرد. برای تاثیرگذاری اندازه گیری ، دستگاه اندازه گیری باید طوری طراحی شود که بتواند بر اثرات قوی نویز در محیط اندازه گیری غلبه کند. چند مورد از ویژگی های مهم که برای رفع نویز استفاده می شود عبارتند از :

  1. امکان تغییر فرکانس تست (به جای فرکانس تست منفرد و ثابت) که امکان حذف هرگونه نویز سرگردان را ایجاد می کند تا از ایجاد تداخل در مقدار خوانده شده جلوگیری شود.
  2. سطح PEAK-TO-PEAK بالا در حذف تداخل
  3. – سیستم فیلتر پیشرفته برای حذف بیشتر نویز
  4. تنظیمات متعدد جریانی برای بهبود نسبت سیگنال به نویز در صورت لزوم

پیشنهاد آرک صنعت

مواد کاهنده مقاومت زمین

بنتونیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + دوازده =