عمومی

صاعقه گیر چیست؟

صاعقه گیر چیست؟

دستگاهی که برای محافظت از تجهیزات پستها در برابر امواج در حال حرکت به کار می رود، به چنین نوع دستگاههایی صاعقه گیر یا موج گیر گفته می شود. به عبارت دیگر، صاعقه گیر ولتاژ زیاد غیر عادی را به زمین منتقل می کند بدون اینکه بر تداوم تأمین تأثیری بگذارد. بین خط و زمین متصل می شود، یعنی به موازات تجهیزات محافظت شده در پست.

موارد زیر خسارت هایی است که در اثر موج در حال حرکت بر روی تجهیزات پست ایجاد می شود.

بالا بودن ولتاژ اوج یا حداکثر فشار ممکن است باعث از بین رفتن سیم پیچ داخلی شود و در نتیجه عایق سیم پیچ را خراب کند.

جبهه های موج شیب دار موج ممکن است باعث برق زدگی خارجی بین ترمینال ترانس شود.

بالاترین ولتاژ اوج ولتاژ ممکن است باعث ایجاد برق زدگی بین ترمینال تجهیزات الکتریکی شود که ممکن است به عایق آسیب برساند.

مطالب پیشنهادی: نمایندگی صاعقه گیر

کار دستگیر کننده رعد و برق

هنگامی که یک موج در حال حرکت به گیربکس می رسد، همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است ، با ولتاژ پیشوند خاصی جرقه می زند. برقگیر یک مسیر رسانا به امواج با امپدانس نسبتاً کم بین خط و زمین را فراهم می کند. امپدانس موج خط دامنه جریان جریان یافته به زمین را محدود می کند.

برقگیر فقط در مواقعی که موج در حال حرکت به دستگاه انتقال دهنده موج برسد، مسیر امپدانس پایین را فراهم می کند، نه قبل از آن و نه بعد از آن. اگر شکل ولتاژ و جریان در ترمینال انتقال دهنده به شکل نشان داده شده در زیر باشد، می توان از عایق تجهیزات محافظت کرد.

یک برقگیر ایده آل باید دارای مشخصات زیر باشد:

  • در شرایط کار عادی نباید جریانی بکشد ، یعنی ولتاژ جرقه باید بالاتر از فرکانس برق عادی یا غیر عادی باشد که ممکن است در سیستم رخ دهد.
  • هر ولتاژ غیرطبیعی گذرا بالاتر از مقدار خرابی باید باعث خراب شدن آن در اسرع وقت شود تا بتواند مسیر هدایت به زمین را فراهم کند.
  • وقتی خرابی اتفاق افتاد ، باید بتواند جریان تخلیه حاصل را تحمل کند بدون اینکه خودش آسیب ببیند و ولتاژ آن از مقدار خرابی بیشتر نباشد.
  • جریان فرکانس قدرت پس از خرابی باید به محض افت ولتاژ گذرا به زیر مقدار خرابی قطع شود.
  • انواع مختلفی از برقگیر وجود دارد که برای محافظت از سیستم قدرت استفاده می شود. انتخاب صاعقه گیر به فاکتور مانند ، ولتاژ و فرکانس خط، هزینه، شرایط آب و هوایی و قابلیت اطمینان بستگی دارد.

محل دستگیری صاعقه

برقگیر در نزدیکی تجهیزاتی که قرار است محافظت شود قرار دارد. آنها معمولاً در سیستم AC و بین قطب و زمین در صورت وجود سیستم DC به هم متصل می شوند. در یک سیستم AC، برای هر فاز، برقگیر جداگانه در نظر گرفته شده است.

در یک سیستم AC ولتاژ فوق العاده از مبدل ولتاژ برای محافظت از ژنراتورها ، ترانسفورماتورها ، میله های باس، خطوط ، قطع کننده های مدار و غیره استفاده می شود. در سیستم HVDC از برق برای محافظت از اتوبوس ها ، راکتورهای واحد مبدل سوپاپ ها ، فیلتر و غیره استفاده می شود.

اصطلاحات مرتبط:

  • دستگیره رعد و برق نوع شیر
  • فلزی اکسید Surge Arrester
  • انواع دستگیر کننده های صاعقه
  • محافظت در مقابل ولتاژ بیش از حد مجاز
  • موج سفر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =