عمومی

حالت های برخورد صاعقه با انسان

حالت های برخورد صاعقه با انسان

ایمنی رعد و برق هنگام کار در فضای باز

برخورد صاعقه با انسان می تواند به شدت به کار گرانی آسیب برساند که آنها را در خارج از خانه کار می کند. رعد و برق اغلب به عنوان یک خطر شغلی نادیده گرفته می شود ، اما کار فرمایان برای اطمینان از ایمنی کارگران خود به آگاهی از خطرات صاعقه نیاز دارند. این برگه به ​​کار فرمایان و کارگران در محل کار در فضای باز توصیه های ایمنی صاعقه از اداره ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA) و اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) را ارائه می دهد.

رعد و برق یک نیروی طبیعی خطرناک است. سالانه در ایالات متحده، صاعقه ابر به زمین 20 تا 25 میلیون بار رخ می دهد و بیش از 300 نفر در معرض صاعقه قرار می گیرند. در طول 30 سال گذشته، به طور متوسط ​​سالانه حدود 50 نفر در اثر صاعقه کشته می شوند و بسیاری دیگر نیز دچار معلولیت دائمی می شوند. برای جلوگیری از قرار گرفتن کارگران در معرض صاعقه باید اقدامات احتیاطی انجام شود. کارفرمایان باید رعد و برق را به عنوان یک خطر شغلی تشخیص دهند. سرپرستان و کارگران محل کار در فضای باز باید ایمنی صاعقه را جدی بگیرند. کارگرانی که مشاغل آنها شامل کار در خارج از منزل در فضاهای باز، روی یا نزدیک اجسام بلند، یا نزدیک مواد منفجره یا مواد رسانا (به عنوان مثال، فلز) می شوند، در معرض خطر جدی رعد و برق هستند. فعالیتهای کارگری که بیشتر در معرض خطر صاعقه قرار دارند عبارتند از:

  • چوب بری
  • حمل یا انفجار مواد منفجره
  • عملیات تجهیزات سنگین
  • سقف
  • ساخت و ساز (به عنوان مثال داربست)
  • نگهداری ساختمان
  • تعمیر میدان برق
  • نصب فولاد/مخابرات
  • کشاورزی و کار در مزرعه
  • لوله کشی و اتصالات لوله
  • خدمات چمن/محوطه سازی
  • عملیات پرسنل زمینی فرودگاه
  • نجات غریق استخر و ساحل

مطالب پیشنهادی: صاعقه گیر چیست؟

کاهش خطرات رعد و برق هنگام کار در فضای باز

کار فرمایان، سرپرستان و کارگران باید خطرات، ویژگی ها و اقدامات احتیاطی را برای به حداقل رساندن خطرات محل کار درک کنند. رعد و برق غیرقابل پیش بینی است و می تواند در خارج از شدیدترین مناطق بارندگی یا حتی تا 10 مایلی هر بارندگی بارش کند. بسیاری از قربانیان صاعقه در هنگام طوفان در خارج گرفتار می شوند زیرا آنها برای رسیدن به یک مکان امن فوراً اقدامی نکرده اند، یا خیلی زود پس از گذشت طوفان به بیرون بر می گردند. در صورت بروز علائم نزدیک شدن رعد و برق، کارگران نباید کاری را که نمی توانند به سرعت متوقف کنند، شروع کنند. برنامه ریزی صحیح و شیوه های ایمن می تواند ایمنی رعد و برق را هنگام کار در فضای باز به راحتی افزایش دهد.

برخورد صاعقه با انسان

برخورد صاعقه با انسان

وقتی تندر غرش می کند، به داخل خانه بروید!

اگر صدای رعد و برق را شنیدید، حتی صدای بلند، بلافاصله به محل امنی برسید. رعد و برق همیشه شامل رعد و برق می شود. NOAA توصیه می کند که هیچ کجا در خارج از منطقه در صورت وجود رعد و برق در منطقه شما امن نیست. OHA و NOAA توصیه می کنند که کارفرمایان و سرپرستان این بهترین روش های ایمنی رعد و برق را برای کار گرانی که مشاغل آنها شامل کار در خارج از منزل است رعایت کنند:

گزارشات آب و هوایی NOAA را بررسی کنید: قبل از شروع کار در فضای باز، کار فرمایان و سرپرستان باید گزارشات آب و هوایی NOAA (weather.gov) و پیش بینی های رادیویی را برای همه خطرات آب و هوایی بررسی کنند. OSHA توصیه می کند که کارفرمایان برنامه ریزی مجدد مشاغل را برای جلوگیری از گرفتار شدن کارگران در شرایط آب و هوایی خطرناک در نظر بگیرند. هنگام کار در خارج از منزل، سرپرستان و کارگران باید به طور مداوم شرایط آب و هوایی را زیر نظر داشته باشند. مراقب تیره شدن ابرها و افزایش سرعت باد باشید که می تواند نشان دهنده ایجاد رعد و برق باشد. به گزارشات هواشناسی محلی، رادیو و اینترنت، پیش بینی ها و اعلان های اضطراری مربوط به فعالیت رعد و برق و آب و هوای شدید توجه ویژه ای به تلویزیون محلی، رادیو و اینترنت کنید.

در ساختمان ها به دنبال سرپناه باشید: کار فرمایان و سرپرستان باید بدانند و به کارگران بگویند که پس از شنیدن رعد و برق یا دیدن رعد و برق به کدام ساختمان ها مراجعه کنند. NOAA توصیه می کند به دنبال ساختمانهای کاملاً محصور با سیم کشی برق و لوله کشی باشید. حداقل در پناهگاه بمانید

30 دقیقه پس از شنیدن آخرین صدای رعد و برق

وسایل نقلیه به عنوان پناهگاه: اگر سازه های ساختمانی ایمن در دسترس نیستند، کارفرمایان باید کارگران را به سمت وسایل نقلیه فلزی با روکش سخت و پنجره های تاشو راهنمایی کنند. پس از شنیدن آخرین صدای رعد و برق حداقل 30 دقیقه در خودرو بمانید.

ایمنی تلفن: پس از شنیدن رعد و برق، از تلفن های سیمی استفاده نکنید، مگر در مواقع ضروری. تلفن های همراه و بی سیم ممکن است با خیال راحت استفاده شوند.

پنج راه برخورد صاعقه به مردم

همیشه نمی توان به طور دقیق دانست که چگونه یک قربانی مورد اصابت قرار گرفته است، اما در اینجا لیستی از روش هایی که صاعقه به قربانیان خود برخورد می کند آورده شده است. هر یک از این نوع حملات می تواند کشنده باشد.

اعتصاب مستقیم

شخصی که مستقیماً توسط صاعقه برخورد می کند، بخشی از کانال اصلی تخلیه صاعقه می شود. اغلب، حملات مستقیم به قربانیانی که در مناطق باز هستند رخ می دهد. حملات مستقیم مانند دیگر روش های برخورد صاعقه با مردم رایج نیست ، اما به طور بالقوه کشنده ترین آنها هستند. در بیشتر حملات مستقیم، قسمتی از جریان در امتداد سطح پوست و درست روی آن (که به آن فلورور می گویند) و بخشی از جریان در بدن حرکت می کند-معمولاً از طریق سیستم قلبی عروقی و یا عصبی. گرمای تولید شده در هنگام حرکت رعد و برق بر روی پوست می تواند سوختگی ایجاد کند، اما جریانی که در بدن حرکت می کند بیشترین نگرانی را دارد. در حالی که توانایی زنده ماندن در برابر صاعقه با توجه فوری به پزشکی مرتبط است، میزان جریان در بدن نیز یک عامل است.

ساید فلش (برخورد  غیر مستقیم)

ساید فلش زمانی رخ می دهد که صاعقه به جسم بلندتری در نزدیکی قربانی برخورد کرده و قسمتی از جریان از جسم بلندتر به طرف قربانی پرش می کند. در اصل، شخص به عنوان “اتصال کوتاه” برای مقداری انرژی در تخلیه صاعقه عمل می کند. ساید فلش عموماً زمانی رخ می دهد که قربانی در یک یا دو پا از جسمی که ضربه می خورد، باشد. بیشتر اوقات، قربانیان ساید فلش زیر درختی پناه گرفته اند تا از باران یا تگرگ جلوگیری کنند.

اصابت توسط جریان زمین

هنگامی که رعد و برق به درخت یا جسم دیگری برخورد می کند، بخش اعظم انرژی از برخورد به داخل و در امتداد سطح زمین به خارج منتقل می شود. این جریان جریان زمین نامیده می شود. هر کسی که در خارج از محل برخورد صاعقه باشد به طور بالقوه قربانی جریان زمین می شود. علاوه بر این، جریان زمین می تواند در کف گاراژ با مواد رسانا حرکت کند. از آنجا که جریان زمین مساحت بسیار بیشتری را نسبت به سایر علل تلفات صاعقه تحت تأثیر قرار می دهد، جریان زمین بیشترین مرگ و میر و صاعقه را ایجاد می کند. جریان زمین همچنین بسیاری از حیوانات مزرعه را می کشد. به طور معمول، صاعقه در نزدیکترین نقطه تماس با صاعقه وارد بدن می شود، از طریق سیستم قلبی عروقی و یا عصبی عبور می کند و در نقطه تماس با دورترین رعد و برق از بدن خارج می شود. هرچه فاصله بین نقاط تماس بیشتر باشد، احتمال مرگ یا آسیب جدی بیشتر است. از آنجا که دامهای بزرگ دامداری دارای بدن نسبتاً بزرگی هستند، جریان زمین ناشی از برخورد صاعقه در مجاورت اغلب برای دام ها کشنده است.

صاعقه های هدایت شده

صاعقه می تواند مسافت های طولانی را با سیم یا سایر سطوح فلزی طی کند. فلز رعد و برق را جذب نمی کند، اما راهی را برای رعد و برق فراهم می کند که باید دنبال شود. بیشتر تلفات رعد و برق داخلی و برخی از تلفات در فضای باز به دلیل هدایت است. چه در داخل و چه در خارج، هر کسی که با هر چیزی که به سیم های فلزی، لوله کشی یا سطوح فلزی متصل است تماس داشته باشد، در معرض خطر است. این شامل هر چیزی است که به پریز برق، شیر آب و دوش، تلفن های سیمی، و پنجره ها و درها متصل می شود.

استریمرها (شاخک های فرعی)

به اندازه سایر انواع صاعقه ها رایج نیست. استریمرها با نزدیک شدن نزولی به زمین گستردش می یابند. به طور معمول، تنها یکی از پخش کننده ها هنگام نزدیک شدن به زمین با فرد تماس می گیرد و مسیر بازگشت روشن را فراهم می کند. با این حال، هنگامی که کانال اصلی تخلیه می شود، تمام پخش کننده های دیگر در منطقه نیز این کار را انجام می دهند. اگر فردی بخشی از یکی از این شاخک ها باشد، ممکن است در حین تخلیه کشته یا زخمی شود، حتی اگر کانال رعد و برق بین ابر و جریان رو به بالا کامل نشده باشد.

خطرات رعد و برق در خانه

رعد و برق یک پدیده طبیعی است که معمولاً هنگام رخداد توفان‌ها و نزدیکی ابرها به همدیگر اتفاق می‌افتد. این پدیده‌ها می‌توانند در خانه‌ها خطراتی ایجاد کنند. در زیر تعدادی از خطرات مرتبط با رعد و برق در خانه آورده شده‌اند:

  1. آسیب به دستگاه‌های الکتریکی: یکی از خطرات اصلی رعد و برق برای خانه‌ها، آسیب به دستگاه‌های الکتریکی می‌باشد. برق اضافه و ولتاژ بالا که هنگام رعد و برق اتفاق می‌افتد، می‌تواند به دستگاه‌های الکتریکی مانند تلویزیون، کامپیوتر، یخچال و ماشین لباسشویی آسیب برساند یا آنها را دچار خرابی کند.
  2. حریق: برق یا رعد و برق می‌تواند باعث ایجاد شررها در سیم‌ها یا دستگاه‌های الکتریکی شود که ممکن است منجر به حریق شود. اگر خانه‌ی شما دچار آتش‌سوزی شد، ممکن است زندگی‌ها و اموال ارزشمندتان در خطر باشند.
  3. صدمه به انسان‌ها: اگر شما یا کسانی که در خانه هستند، در هنگام رعد و برق در معرض این پدیده قرار بگیرید، احتمال صدمه و آسیب دیدن به علت ضربه‌ی برق وجود دارد. انسان‌ها باید از نزدیکی به پنجره‌ها، چراغ‌ها، دستگاه‌های الکتریکی و آب‌های جاری در زمان رعد و برق خودداری کنند.
  4. آسیب به سیستم‌های الکترونیکی: همچنین رعد و برق می‌تواند به تجهیزات الکترونیکی حساس مانند مودم‌ها، روترها و تلفن‌های هوشمند آسیب برساند و باعث خرابی آنها شود.

برای کاهش خطرات مرتبط با رعد و برق در خانه، می‌توانید از اقدامات زیر استفاده کنید:

  • نصب گیشه‌ها یا لوله‌های فلزی در سیستم برق خانه به عنوان مسیر هدایت‌کننده برق رعد و برق.
  • از طریق پنداشتن و انفجار آنتن‌ها و دستگاه‌های الکتریکی از رعد و برق محافظت کنید.
  • نصب سیستم‌های حفاظتی علیه صاعقه (SPD) در نقاط اتصال به شبکه‌های برق.
  • همچنین می‌توانید از روش‌های ساده‌تری مانند قطع برق دستگاه‌های الکتریکی در زمان رعد و برق استفاده کنید.

مهمترین نکته این است که باید هنگام رعد و برق اقدامات ایمنی را رعایت کنید و از تماس با دستگاه‌های الکتریکی و آب در این زمان خودداری کنید تا خطرات احتمالی را کاهش دهید.

رعد و برق چگونه به وجود می آید؟

رعد و برق پدیده‌ای طبیعی است که هنگام بروز توفان‌ها و نزدیکی ابرها به همدیگر اتفاق می‌افتد. این پدیده ناشی از تخلیه الکتریکی بین ابرها و زمین یا بین ابرها خود می‌باشد و به شکل زیر اتفاق می‌افتد:

  1. تشکیل ابر: ابرها تشکیل شده‌اند و شامل قطرات آب یا برف هستند که در ارتفاعات مختلف جو آویزان شده‌اند. این ابرها معمولاً در مناطق گرم و سرد هوا ایجاد می‌شوند.
  2. انفجار برق: در داخل ابرها، ذرات آب باران یا برف با یکدیگر تصادف می‌کنند و الکترون‌ها بین آنها انتقال می‌یابد. این تصادف‌ها باعث باردهی الکتریکی در ابرها می‌شود و این نیروی الکتریکی در داخل ابر رشد می‌کند.
  3. جداسازی بارها: همچنین، هنگامی که نیروی الکتریکی در ابر به حد کافی بزرگ می‌شود، نقاط مختلف ابر می‌توانند بار مثبت یا منفی بیشتری پیدا کنند. این باعث ایجاد نقطه‌های مثبت و منفی در ابر می‌شود.
  4. تخلیه الکتریکی: با توجه به اینکه نقطه‌های مختلف ابر شارژهای الکتریکی متفاوت دارند، جریان الکتریکی میان این نقاط شروع به جریان می‌کند. این جریان‌ها ممکن است از نقطه به نقطه در ابر یا از ابر به زمین حرکت کنند.
  5. رعد و برق: هنگامی که جریان الکتریکی بین نقاط مختلف ابر یا از ابر به زمین جریان می‌کند، باعث انفجار برق می‌شود. این انفجار باعث ایجاد صداهای قوی و رعد می‌شود. همچنین نور قوی الکتریکی که در اثر تخلیه الکتریکی اتفاق می‌افتد، به عنوان برق مشهور است.

در این فرآیند، برق به صورت انرژی الکتریکی از ابرها به زمین یا به ابرها به یکدیگر منتقل می‌شود و این تخلیه الکتریکی همانند مسیر یک سیم برق عمل می‌کند. این تخلیه الکتریکی‌ها می‌توانند خطراتی مانند آتش‌سوزی، خرابی دستگاه‌های الکتریکی و صدمه به انسان‌ها را ایجاد کنند.

بزرگ‌ترین رعد و برق در جهان

تا زمان برش دانش من در سپتامبر 2021، یکی از بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین رعد و برق‌ها که به ثبت رسیده بود، رعد و برقی بود که در تاریخ 31 اوت 2016 در استریا در ایالت ایوا در ایالات متحده آمریکا رخ داد. این رعد و برق، به مدت حدود 160 کیلومتر (99 مایل) از استریا به جنوب شهر کوئینسی در ایالت ایلینوی ادامه داشت. این رعد و برق، به عنوان “رعد و برق کترین‌همیشه” (Continuously Active Lightning) شناخته می‌شود و در مدت طولانی‌تر از هر رعد و برق دیگری رخ داد.

مهم است بدانید که اطلاعات مربوط به رویدادهای طبیعی مثل رعد و برق ممکن است با تغییر زمان و یا منطقه جغرافیایی بروز رویدادها به‌روز شوند. بنابراین، ممکن است در آینده رخدادهای دیگری با شدت بیشتر از رعد و برق کترین‌همیشه به ثبت برسند.

پیشنهاد آرک صنعت

صاعقه گیر

صاعقه گیر الکترونیکی

میله صاعقه گیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 12 =