عمومی

صاعقه گیر چیست؟

صاعقه گیر satelit +G2

صاعقه گیر چیست؟ اصل کار و انواع آن

رعد و برق باعث افزایش ولتاژ به روش های مختلف می شود و مستقیماً به خانه شما ضربه می زند. این می تواند به سیم کشی مدار در داخل دیوارهای خانه ضربه بزند. رعد و برق می تواند به جسمی در نزدیکی خانه شما برخورد کند و موجی مانند زمین یا درخت ایجاد کند. بنابراین محافظت از دستگاه های برقی و نصب کشش در برابر نوسانات نقش اساسی را ایفا می کند. حفاظت مناسب از این دستگاه برای بررسی منبع تغذیه معمولی تجهیزات نورد برای عملکرد روان در مقاطع برقی بسیار ضروری است. این مقاله مروری بر صاعقه گیر، انواع، کارکرد، مزایا و معایب آن دارد.

صاعقه گیر چیست؟

مداری که از صاعقه با کمک یک دستگاه محافظ محافظت می شود، به عنوان صاعقه گیر نامیده می شود. در اینجا ضربه های صاعقه چیزی نیست جز افزایش با ولتاژ گذرا زیاد، قوس انزوا، جرقه و جریان های ناشی از صاعقه و غیره. این دستگاه ها برای دفاع از سیستم های قدرت با هدایت موج های ولتاژ بالا در جهت زمین استفاده می شوند. و این سیستم های قدرت و عناوین خبری را می توان با استفاده از سیم زمین یا اتصال به زمین در برابر صاعقه محافظت کرد.

چیدمان این دستگاه ها را می توان روی برج ها، تیرهای انتقال و ساختمان ها انجام داد تا یک خط امن به ولتاژ و جریان تخلیه ایجاد شود. در اینجا ممکن است در هنگام برخورد رعد و برق به سمت زمین برای دفاع از سیستم در برابر مشکلات ناشی از صاعقه رخ دهد.

اصل کار

اصل کار برق گیر این است که هنگامی که ولتاژ در سراسر رسانا حرکت می کند، به محل گیرنده که در آن نصب شده است می رسد. بنابراین عایق صاعقه گیر را برای لحظه ای خراب می کند، پس می توان ولتاژ را به سمت زمین تخلیه کرد. هنگامی که ولتاژ سیستم به مقدار ثابت برسد، عایق بین زمین و هادی بازیابی می شود. علاوه بر این، جریان فعلی به سمت زمین متوقف می شود.

مطالب پیشنهادی: صاعقه گیر ساختمان

انواع گیرنده صاعقه

به طور کلی صاعقه گیرها به انواع مختلفی طبقه بندی می شوند. ساختار گیرنده های صاعقه بر اساس نوع آن متفاوت است، اما اصل کار یکسان است. آن ها یک مسیر مقاومت کم در برابر نوسانات در جهت زمین فراهم می کنند. انواع آن شامل:

گیرنده شکاف شاخ

همانطور که از نامش پیداست، این گیرنده دارای دو میله فلزی به شکل شاخ است. چیدمان این میله های فلزی را می توان در اطراف یک شکاف کوچک هوا انجام داد. فاصله بین این دو میله را می توان افزایش داد. میله های فلزی روی عایق های سرامیکی قرار دارند.

اتصال شاخ را می توان با اتصال آن به دو سیم متفاوت انجام داد. یک طرف شاخ را می توان در طول سیم پیچ مقاومتی و خفگی به خط متصل کرد در حالی که طرف دیگر به طور موثری زمین بندی شده است.

مقاومت جریان را به مقدار دقیقه محدود می کند. سیم پیچ چوک برای ارائه راکتانس کمتر در فرکانس توان معمول استفاده می شود و همچنین در فرکانس گذرا راکتانس بالا را فراهم می کند. بنابراین سیم پیچ چوک اجازه نمی دهد تا گذرا به داخل دستگاه بروند تا از آن محافظت شود. فاصله بین شاخ ها را می توان طوری تنظیم کرد که ولتاژ تغذیه معمول برای ایجاد قوس کافی نباشد.

گیرنده چند شکاف

این نوع گیربکس ها با دنباله ای از سیلندرهای فلزی طراحی شده اند که عایق بندی شده و از طریق شکاف های هوا با یکدیگر تقسیم می شوند. در دنباله سیلندرها، سیلندر اولیه به خط برق متصل می شود، در حالی که سیلندرهای باقی مانده با مقاومت سری به زمین متصل می شوند. برخی از شکاف ها بین سیلندرهای بعدی دارای مقاومت شنت هستند که در صورت وجود ولتاژ اضافی افزایش می یابد.

گیرنده شیرآلات

این نوع گیربکس ها در سیستم های الکتریکی با قدرت بالا کاربرد دارند. این دستگاه ها شامل دو قسمت اصلی مانند دنباله ای از شکاف های جرقه ای و همچنین یک سری دیسک های مقاومت غیر خطی هستند.

کارکرد این دستگاه ها هر زمان که ولتاژ شدید باعث ایجاد شکاف جرقه شود و مقاومت های غیر خطی ولتاژ داخل زمین را نگه دارند، قابل انجام است. هرگاه موج قدرت مازاد متوقف شود، شکاف های جرقه را می توان جداگانه توسط مقاومت ها فشار داد.

گیرنده نوع گلوله

طراحی این دستگیره ها را می توان با لوله های شیشه ای که با گلوله های سربی پر شده اند، انجام داد. این ها از داخل پراکسید سرب پوشیده شده از طریق اکسید سرب به پایان می رسند.

اکسید سرب درون پراکسید سرب رسانای قوی نیست. هنگامی که اکسید سرب گرم می شود، به پراکسید سرب تبدیل می شود و محل جریان برق را فراهم می کند. هرگاه جریان برق منتقل شود، پراکسید سرب برعکس به اکسید سرب تغییر می کند. این نوع گیربکس به طور گسترده ای استفاده نمی شود.

محل صاعقه گیر

ترتیب این گیربکس را می توان در نزدیکی دستگاه مورد نیاز برای محافظت انجام داد. به طور کلی، این ها بین زمین و فاز در یک سیستم AC، قطب و زمین در سیستم DC متصل می شوند. برای هر فاز درون یک سیستم AC، از یک گیرنده جداگانه استفاده می شود.

در یک سیستم ولتاژ بالا، دیورتر موج می تواند برای دفاع از ترانسفورماتورها، خطوط، قطع کننده های مدار، ژنراتورها، میله های گذرگاه، قطع کننده های مدار و غیره استفاده شود. گیرنده مانند سیستم HVDC عمدتا برای محافظت از فیلتر، راکتور واحد، اتوبوس ها

مزایای استفاده از صاعقه گیر

  • خسارت های ناشی از نور را می توان کاهش داد.
  • تجهیزات بیرونی پست فرعی را می توان محافظت کرد.
  • از آسیب در خطوط جلوگیری کنید.
  • می توان از موج خروجی جلوگیری کرد.
  • تداخل الکترومغناطیسی.
  • ساده برای استفاده.

پیشنهاد آرک صنعت

خرید صاعقه گیر ارزان

صاعقه گیر ترکیه ای لیوا

لوازم صاعقه گیر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + سه =