عمومی

عملکرد رعد و برق

عملکرد رعد و برق

صاعقه گیر

میله های صاعقه در ابتدا توسط بنجامین فرانکلین ساخته شدند. یک میله صاعقه بسیار ساده است. یک میله فلزی نوک تیز است که به سقف یک ساختمان متصل شده است. قطر میله ممکن است یک اینچ (2 سانتی متر) باشد. به یک تکه بزرگ سیم مسی یا آلومینیومی متصل می شود که قطر آن نیز یک اینچ یا بیشتر است. سیم به یک شبکه رسانا دفن شده در زمین نزدیک است.

هدف از صاعقه گیرها اغلب اشتباه گفته می شود. بسیاری از مردم بر این باورند که صاعقه گیرها رعد و برق را “جذب” می کنند. بهتر است بگوییم که صاعقه گیرها مسیری با مقاومت کم به زمین ارائه می کنند که می تواند برای هدایت جریان های الکتریکی عظیم در هنگام وقوع صاعقه استفاده شود. در صورت اصابت صاعقه، سیستم تلاش می کند جریان الکتریکی مضر را از سازه دور کرده و به طور ایمن به زمین منتقل کند. این سیستم توانایی کنترل جریان الکتریکی عظیم مرتبط با ضربه را دارد. اگر ضربه با ماده ای که رسانای خوبی نیست تماس پیدا کند، این ماده آسیب حرارتی عظیمی را متحمل می شود. سیستم صاعقه گیر یک هادی عالی است و بنابراین اجازه می دهد تا جریان بدون ایجاد آسیب حرارتی به زمین برود.

رعد و برق هنگام برخورد می تواند ” به اطراف بپرد “. این “پرش” با پتانسیل الکتریکی هدف ضربه با توجه به پتانسیل زمین مرتبط است. رعد و برق می تواند برخورد کند و سپس با پریدن به اطراف به اجسام نزدیک که مسیر بهتری را برای رسیدن به زمین فراهم می کند، مسیری با کمترین مقاومت را جستجو کند. اگر ضربه در نزدیکی سیستم صاعقه گیر رخ دهد، سیستم مسیری با مقاومت بسیار کم خواهد داشت و سپس می تواند یک “پرش” دریافت کند، جریان ضربه را قبل از اینکه بتواند آسیب بیشتری وارد کند، به زمین منحرف می کند.

مطالب پیشنهادی: بهترین صاعقه گیر

همانطور که می بینید، هدف صاعقه گیر جذب صاعقه نیست، بلکه صرفاً یک گزینه مطمئن برای برخورد صاعقه ارائه می دهد. این ممکن است کمی سختگیرانه به نظر برسد، اما اگر در نظر داشته باشید که صاعقه گیرها تنها زمانی که یک ضربه اتفاق می افتد یا بلافاصله پس از وقوع یک ضربه مرتبط می شوند، اینطور نیست. صرف نظر از وجود یا عدم وجود سیستم صاعقه گیر، ضربه همچنان رخ خواهد داد.

اگر سازه ای که می خواهید از آن محافظت کنید در یک منطقه باز و مسطح است، اغلب یک سیستم حفاظت در برابر صاعقه ایجاد می کنید که از یک صاعقه گیر بسیار بلند استفاده می کند. این میله باید بلندتر از سازه باشد. اگر منطقه خود را در یک میدان الکتریکی قوی بیابد، میله بلند می تواند شروع به ارسال جریان های مثبت در تلاش برای از بین بردن میدان الکتریکی کند. در حالی که مشخص نیست که میله همیشه صاعقه تخلیه شده را در منطقه مستقیم هدایت می کند، اما امکان بهتری نسبت به سازه دارد. باز هم هدف این است که در منطقه ای که امکان دریافت ضربه را داشته باشد مسیری با مقاومت کم به زمین فراهم شود. این احتمال از شدت میدان الکتریکی ایجاد شده توسط ابرهای طوفانی ناشی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 12 =