عمومی

فولاد پیش گالوانیزه در مقابل فولاد گالوانیزه گرم: کدام بهتر است؟

فولاد پیش گالوانیزه در مقابل فولاد گالوانیزه گرم

در صنعت ساختمان، فولاد گالوانیزه یکی از پرکاربردترین مصالح است. احتمالاً حصارهای گالوانیزه نقره ای رنگ را در اطراف شهر خود دیده اید و اگر در کار ساخت و ساز هستید، به احتمال زیاد از آن در پروژه ای استفاده کرده اید. اما آیا می دانستید که فولاد گالوانیزه انواع مختلفی دارد و نحوه تکمیل آن می تواند بر دوام پانل حصار شما تأثیر بگذارد؟ برای یادگیری تفاوت بین فولاد پیش گالوانیزه و گالوانیزه گرم و اینکه چرا یکی برای حصارهای موقت بهتر است، ادامه مطلب را بخوانید.

گالوانیزه چیست؟

قبل از اینکه به تفاوت بین پیش گالوانیزه کردن و گالوانیزه گرم بپردازیم، باید بدانیم که گالوانیزه کردن فلز به چه معناست. گالوانیزه کردن فرآیندی است که شامل اعمال یک پوشش محافظ روی روی فلزاتی مانند فولاد یا آهن است. پوشش روی در برابر زنگ زدگی و خوردگی محافظت می کند و به طور موثر دوام یا طول عمر فلز را افزایش می دهد.

اگرچه گالوانیزه به طور نامحدود از خوردگی جلوگیری نمی کند، فولاد گالوانیزه در شرایط مشابه بسیار بیشتر از فولاد محافظت نشده دوام می آورد.

تفاوت بین فولاد پیش گالوانیزه و گالوانیزه گرم چیست؟

تفاوت بین پیش گالوانیزه کردن (یا “پیش گال”) و گالوانیزه گرم در فرآیند نهفته است. بیایید این دو را تجزیه کنیم.

پیش گالوانیزه

هنگامی که از اجزای فولادی در ساخت یک محصول نهایی پیچیده تر استفاده می شود، ممکن است قبل از مونتاژ محصول نهایی گالوانیزه شوند. این همان چیزی است که به عنوان پیش گالوانیزه یا “پیش گال” شناخته می شود. همچنین ممکن است گالوانیزه “در خط”، “پیوسته” یا “آسیاب” نامیده شود. اساساً، اجزای فولادی – مانند ورق یا سیم – قبل از برش به اندازه با استفاده از یک فرآیند خودکار گالوانیزه می شوند.

این فرآیند خودکار بسته به نوع قطعه گالوانیزه متفاوت خواهد بود. به طور کلی، اجزای فولادی برای مدت کوتاهی در یک “حمام گالوانیزه” از روی مذاب غوطه ور می شوند. هنگامی که فولاد از حمام خارج شد، روی اضافی با استفاده از برف پاک کن مکانیکی، چاقوی هوا یا بخار خارج می شود. این یک پوشش گالوانیزه نسبتاً نازک از روی بر جای می گذارد.

مطالب پیشنهادی: راند وایر گالوانیزه

گالوانیزه گرم

فرآیند گالوانیزه گرم دسته ای شامل غوطه ور کردن کل محصول نهایی فولادی یا “فولادکاری” در حمامی از روی مایع خالص است. این امر پوشش کامل محصول، از جمله سطوح داخلی هر ناحیه توخالی (مانند داخل لوله) را تضمین می کند. گالوانیزه گرم نیز معمولاً منجر به پوشش روی ضخیم‌تر از پیش گالوانیزه می‌شود. یک پیوند متالورژیکی بین محصول فولادی و لایه روی تشکیل می‌شود که از خوردگی محافظت می‌کند.

اگر تصاویری از فولاد گالوانیزه داغ را جستجو کنید، احتمالاً عکس هایی از محصولات فولادی با الگوی سطحی منحصر به فرد به نام اسپنگل پیدا خواهید کرد. زمانی که روی مذاب، پس از چسبیدن به فولاد، در زیر نقطه ذوب سرد شود، می‌تواند ایجاد شود. هنگامی که به این دما رسید، اتم‌های روی مایع که به‌طور تصادفی مرتب شده‌اند، شروع به چیدن خود به شکل یک الگوی کریستالی منظم می‌کنند.

یک پانل نرده نقره ای با پوشش پودری در بالا دیده می شود. در سمت راست، پانل حصاری دیگر، الگوی اسپنگل رایج در فولاد گالوانیزه گرم را نشان می دهد.

اسپنگل همچنین می‌تواند ناشی از فلزات کمیاب باشد که عمداً به روی مایع اضافه می‌شوند یا به طور ناخواسته از طریق فرآیند غوطه‌وری داغ وارد حمام گالوانیزه می‌شوند. این ایده که پوسته شدن در اثر یک حمام گالوانیزه آلوده یا “کثیف” ایجاد می‌شود، به این تصور منجر شده است که فلزات گالوانیزه با کفگیر نسبت به فلزات بدون گالوانیزه پایین‌تر هستند.

کدام بهتر است: فولاد پیش گالوانیزه یا گالوانیزه گرم؟

برنده در بحث پیش گالوانیزه در مقابل گالوانیزه گرم واقعاً به نیازهای منحصر به فرد شما و استفاده مورد نظر از فولاد بستگی دارد. در آرک صنعت پانل‌های حصار موقت گالوانیزه را برای کاربردهای مختلف، از جمله ساخت‌وساز ، رویدادهای ویژه ، خرده‌فروشی‌ها و فضاهای ذخیره‌سازی در فضای باز ، و موارد دیگر ارائه می‌کنیم.

هنگامی که صحبت از حصار موقت می شود، که از چندین جزء فولادی مختلف ساخته شده است و انتظار می رود در برابر آب و هوای نامساعد مقاوم باشد، فولاد گالوانیزه گرم ترجیح داده می شود. فولاد گالوانیزه گرم به چند دلیل برای پانل های حصار موقت بهترین است.

تداوم پوشش

غوطه ور کردن کل پانل حصار فولادی در یک حمام روی داغ باعث می شود که هر گوشه و شکافی پوشش داده شود – از جمله مناطقی که بیشتر در برابر خوردگی آسیب پذیر هستند. به عنوان مثال، روی مذاب وارد لوله‌های فولادی می‌شود که چارچوب حصار را تشکیل می‌دهند و داخل و خارج آن‌ها را می‌پوشاند. این امر بسیار مهم است زیرا لوله های مربعی در اثر قرار دادن و برداشتن مداوم پایه های نرده، ساییدگی و پارگی زیادی را تجربه می کنند. غوطه وری داغ پانل حصار تمام شده همچنین تضمین می کند که تمام جوش ها پوشش داده شده اند و محافظت بیشتری را ارائه می دهند.

این را با استفاده از اجزای پیش گالوانیزه در ساختار حصار موقت مقایسه کنید. اگر لوله های فولادی پیش گالوانیزه در طول ساخت پانل حصار به طول بریده شوند، این منجر به یک سطح بدون پوشش در انتهای برش می شود که مستعد خوردگی خواهد بود. به طور مشابه، جوش هایی که هر شبکه سیمی از پیش گالوانیزه را در چارچوب حصار نگه می دارند، بدون حفاظ خواهند بود.

ضخامت پوشش

همانطور که گفته شد، اجزای پیش گالوانیزه معمولاً فقط برای مدت بسیار کوتاهی در حمام گالوانیزه غوطه ور می شوند و در نتیجه یک پوشش نسبتاً نازک ایجاد می شود. پوشش روی ضخیم‌تر تولید شده توسط گالوانیزه گرم، حفاظت از زنگ زدگی و خوردگی را در مقایسه با پیش گالوانیزه کردن بهبود می‌بخشد. این یک کیفیت مهم در پانل حصار موقت است، زیرا اغلب در فضای باز و در معرض برف، یخ، باران و نمک استفاده می شود.

باند متالورژی

هنگامی که فولاد گالوانیزه گرم می شود، پوشش روی حاصل در واقع از چهار لایه تشکیل شده است. بالاترین لایه پوشش روی خالص است. سه لایه باقیمانده آلیاژهای روی و آهن هستند که سخت تر از فولاد پایه هستند و یک پیوند متالورژیکی بین فولاد و روی ایجاد می کنند. این بدان معنی است که آنها به جای اینکه فقط یک پوشش باشند، به بخشی جدایی ناپذیر از فولاد تبدیل می شوند.

این پیوند متالورژیکی ایجاد شده توسط فرآیند گالوانیزه گرم، بهتر از پوشش نازک ایجاد شده توسط پیش گالوانیزه کردن، در برابر سایش مقاوم است. این با توجه به میزان سوء استفاده و فرسودگی پانل حصار در طول چرخه عمر خود به عنوان یک کالای اجاره ای بسیار مهم است. یک پانل حصار موقت از طریق حمل، نصب و برداشتن در معرض مقدار قابل توجهی سایش قرار می گیرد.

فولاد گالوانیزه گرم و نرده های موقت

این دوام و طول عمر بهبود یافته به همین دلیل است که Modu-Loc نرده های فولادی گالوانیزه گرم را نسبت به سایر انواع نرده های گالوانیزه انتخاب می کند. در حالی که ما همچنان به ارائه حصار موقت فولادی استاندارد خود با پوشش پودری سبز ادامه می دهیم، حصار گالوانیزه گرم را به دلیل بهبود مقاومت در برابر خوردگی، به ویژه برای آن دسته از بازارهایی که آب و هوای شدید زمستانی را تجربه می کنند، به موجودی خود اضافه کرده ایم.

اگر شما فردی هستید که نرده های موقت را برای مدت کوتاهی اجاره می کنید، دوام طولانی مدت نرده ممکن است برای شما هیچ تاثیری نداشته باشد. با این حال، اگر برای یک پروژه طولانی مدت به حصار نیاز دارید، باید فرآیند گالوانیزه مورد استفاده در حصار را در نظر بگیرید. و اگر قصد خرید حصار موقت را دارید، باید به دنبال حصاری باشید که گالوانیزه گرم باشد تا از دوام و طول عمر مطلوب اطمینان حاصل کنید. منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 8 =