عمومی

مقاومت زمین چیست؟ چگونه آن را اندازه گیری کنیم؟

مقاومت زمین چیست؟ چگونه آن را اندازه گیری کنیم؟

خطاهای زمین خطرناک هستند و از این رو برای جلوگیری از ورود جریان خطا به هر جسم یا جسم فلزی نیاز به ارتینگ مناسب دارند. هدف از ارتینگ به حداقل رساندن اثر ولتاژ گذرا است که در اثر برخورد صاعقه رخ می دهد.

مقاومت زمین چگونه اندازه گیری می شود؟

اتصالات زمین با راندن الکترود ارت به چندین مکان ایجاد می شود. الکترود زمین از یک لوله فلزی یا صفحه رسانا متصل به زمین تشکیل شده است.

در ساخت آن از مواد مختلفی مانند مس، آلومینیوم، فولاد یا آهن گالوانیزه استفاده می شود. عوامل مختلفی مانند ترکیب خاک، دما، رطوبت و عمق الکترود بر مقاومت زمین تأثیر می گذارد. ارتینگ جریان نشتی را قادر می‌سازد تا با خیال راحت از بین برود و به یک دستگاه قطع خودکار متصل می‌شود (که منبع تغذیه را تضمین می‌کند). اجزای مختلفی مانند الکترودهای زمین، ترمینال‌ها یا میله‌های زمین اصلی، هادی‌های زمین، هادی‌های محافظ، هادی‌های پیوند هم‌پتانسیل، الکترودهای زمین مستقل (برای اندازه‌گیری)، اتصالات پایانی، اتصال، کیت‌های جوش و مواد دیگر موجود است.

مطالب پیشنهادی: تجهیزات ارتینگ

روش های اندازه گیری مقاومت زمین چیست؟

روش های مختلف اندازه گیری مقاومت زمین بسته به نوع سیستم خنثی، نوع نصب (مسکونی، صنعتی، محیط شهری، محیط روستایی، امکان قطع منبع تغذیه) مورد استفاده قرار می گیرد. چهار متغیر بر مقاومت زمین یک سیستم ارت تأثیر می گذارد. که شامل:

1. ترکیب خاک

2. میزان رطوبت خاک

3. دمای خاک

4. عمق الکترود

مقاومت الکترود ارت به مقاومت خاکی که الکترود در آن وارد شده است بستگی دارد. بنابراین، اندازه گیری مقاومت در طول طراحی هر تاسیسات ارتینگ بسیار مهم است.

مقاومت زمین، مقاومت الکترود زمین است که برای انجام بررسی مقاومت اندازه گیری می شود. با اندازه‌گیری‌های اضافی مانند ولتاژ، الکترود آزمایش 10 درصد از الکترود ولتاژ اصلی را به سیستم زمین منتقل کرد و آن را از موقعیت اولیه و 10 درصد نزدیک‌تر از موقعیت اصلی خود جدا کرد. هنگامی که هر دوی آنها با اندازه گیری در سطح مورد نیاز موافق باشند، پایه های تست در موقعیت صحیح قرار می گیرند و با میانگین هر سه نتیجه می توان مقاومت را بدست آورد.

قبل از شروع هر گونه اندازه گیری مقاومت زمین، حداکثر مقدار برای ارتینگ صحیح باید اندازه گیری شود. شش روش آزمایش اساسی برای اندازه گیری مقاومت زمین وجود دارد:

1. روش چهار نقطه ای (روش ونر)

2. سه روش پایانی (روش پتانسیل سقوط / روش 68.1٪)

3. روش دو نقطه ای (روش زمین مرده)

4. روش تست گیره

5. روش شیب

6. روش دلتا ستاره

یکی از متداول‌ترین روش‌های اندازه‌گیری مقاومت زمین، روش سقوط پتانسیل است. این بر اساس استانداردهای IEEE است و برای ساختارهای خطوط انتقال مناسب است. این روش شامل یک الکترود زمین و دو الکترود تست مستقل الکتریکی است. الکترودها پتانسیل (P) و جریان (C) هستند که باید از نظر الکتریکی مستقل باشند.

روش سقوط پتانسیل

سه نقطه تماس زمین، 1) یک الکترود زمین، 2) یک پروب جریان 3) یک پروب ولتاژ را در نظر می گیرد. از این رو زمین سنج دیجیتال جریان را به الکترود زمین پایه برج تحت آزمایش تزریق می کند. یک جریان متناوب (I) از الکترود خارجی (C) عبور می کند، ولتاژ توسط الکترود داخلی (P) در یک نقطه میانی بین الکترودهای داخلی و خارجی اندازه گیری می شود. جریان از زمین به کاوشگر جریان راه دور می‌رود و به تستر باز می‌گردد. با عبور جریان، افت ولتاژ اتفاق می افتد. این افت ولتاژ متناسب با مقدار جریان و مقاومت الکترود زمین است.

چندین مکان با حرکت دادن پروب ولتاژ در فواصل منظم (هر کدام برابر با 10٪ فاصله) تحت آزمایش و جریان، مقاومت را محاسبه می کنند. صفحه نمایشگر دیجیتال ارت سنج مقدار مقاومت را نشان می دهد. مقاومت زمین به سادگی با استفاده از قانون اهم R=V/I محاسبه می شود. برای مقاومت زمین، فاکتور بسیار مهم این است که الکترود آزمایش کمکی C را در دورتر از الکترود زمین قرار دهید تا مطمئن شوید که (الکترود آزمایش کمکی) P خارج از نواحی مقاومت سیستم زمین و الکترود آزمایشی دیگر قرار دارد. .

روش شیب برای سیستم های ارتینگ بزرگ مانند نیروگاه ها. در این روش امکان محاسبه مقاومت واقعی وجود دارد. روش ستاره-مثلث در مناطقی با سیستم‌های بزرگ یا زمین‌های صخره‌ای مناسب است، جایی که قرار دادن الکترودهای آزمایشی با مشکل مواجه می‌شود. در روش‌های مثلث ستاره‌ای، سه الکترود آزمایشی در گوشه‌های مثلث متساوی الاضلاع با سیستم زمین در مرکز قرار دارند. اندازه گیری ها برای مقاومت کل بین الکترودهای مجاور، بین هر الکترود و سیستم ارتینگ انجام می شود. چهار روش پتانسیل یا روش ونر شبیه سقوط پتانسیل است با این تفاوت که تعداد اندازه گیری ها با الکترود ولتاژ در موقعیت های مختلف است و مجموعه ای از معادلات مقاومت نظری سیستم را محاسبه می کنند. از این رو روش های مختلفی بسته به منطقه قابل استفاده است.

تسترهای ارت ابزار عیب یابی هستند که به شما در حفظ زمان کار کمک می کنند. تمام اتصالات زمین و زمین باید حداقل سالیانه به عنوان بخشی از یک برنامه تعمیر و نگهداری پیش بینی شده بررسی شوند. مقاومت زمین در طول بررسی های دوره ای به بیش از 20 درصد افزایش می یابد تا از بررسی منبع مشکل اطمینان حاصل شود و با جایگزینی یا افزودن میله های زمین به سیستم زمین، اصلاح برای کاهش مقاومت انجام شود. مشخصات مقاومت زمین بین 10 اهم و 20 اهم متغیر است. شناسایی خاک، ارتینگ و اندازه‌گیری‌های میدانی فشرده نشان می‌دهد که مقادیر مقاومت خاک به نوع خاک بستگی دارد. در مناطق صخره‌ای، مقاومت را می‌توان با یک شبکه مدفون از تشک‌های خاکی (به خوبی طراحی شده) یا با شبکه‌ای از سیم زمین متقابل مدفون برای کاهش اثر رعد و برق کاهش داد.

از اینکه وبلاگ را خواندید متشکریم، آرک صنعت تولید کننده و تامین کننده پیشرو قطعات الکتریکی است. با مراجعه به بخش تماس با ما با متخصص صنعت ما صحبت کنید. همچنین می توانید ویدیوهای ما را توسط کارشناسان ما تماشا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =