عمومی

روش مش در اجرا سیستم صاعقه گیر

روش مش در اجرا سیستم صاعقه گیر

اصلی ترین و موثرترین اقدام برای حفاظت سازه ها در برابر آسیب های فیزیکی، سیستم حفاظت از صاعقه (LPS) است. IEC 62305 در مورد سیستم حفاظت از صاعقه داخلی و خارجی توضیح می دهد. LPS خارجی در برابر صدمات فیزیکی و خطرات جان محافظت می کند در حالی که LPS داخلی برای سیستم های الکتریکی و الکترونیکی محافظت می کند. سیستم خنک کننده هوا از LPS خارجی می تواند از میله، سیم کاتنال یا رسانای مشبک تشکیل شده باشد.

روش های زیر توسط IEC 62305-3 برای تعیین موقعیت سیستم خنک کننده هوا مشخص شده است.

  • روش زاویه حفاظت
  • روش نورد کره
  • روش مش

روش مش:

روش حفاظتی مشبک برای سازه هایی با سطوح صاف و سوله هایی با شیب کمتر از 1/10 مناسب است. روش مش نباید برای سطوح منحنی استفاده شود. اندازه مش برای کلاس های مختلف LPS به شرح زیر است.

مطالب پیشنهادی: تجهیزات اجرای روش مش

مطابق IS/IEC 62305، به منظور محافظت از سطوح صاف با استفاده از روش مش، باید همه شرایط زیر رعایت شود:

-هادی های خنک کننده هوا

– در خطوط لبه سقف

– در سر ریزهای سقف

– در خطوط خط الراس سقف (شیب <1/10)

ابعاد مش بیش از مقادیر تعیین شده توسط استاندارد نیست.

شبکه به گونه ای ساخته شده است که جریان رعد و برق همیشه با حداقل دو مسیر فلزی مجزا برای خاتمه زمین روبرو می شود.

هیچ نصب فلزی خارج از حجم محافظت شده با این روش بیرون نمی زند.

هادی های خنک کننده هوا تا حد امکان کوتاه ترین و مستقیم ترین مسیر را دنبال می کنند.

برای ساختمان هایی که برخی موارد از سطح صاف بیرون زده است، PAM معمولاً برای تکمیل، روش مش استفاده می شود. حفاظت ارائه شده توسط میله خاتمه هوا را می توان با استفاده از ارتفاع فیزیکی آن ها در بالای سازه محافظت شده و زاویه آن ارتفاع خاص مطابق IEC 62305-1 محاسبه کرد.

اگر سازه مورد حفاظت دارای سطوح مختلف سقف است، باید مش با اندازه مناسب را روی تمام سطوح سقف نصب کنیم و مش سقف های مختلف باید به هم متصل شوند.

اجازه دهید یک ساختمان مسکونی را در نظر بگیریم که از اجزای طبیعی (میله های تقویت کننده) ساختمان به عنوان رسانای پایین استفاده می کند و ارتینگ حلقه خارجی در زیر سطح زمین نصب شده است. برای این شرایط، هادی های رو به پایین باید به میله های تقویت کننده نزدیک سقف ساختمان متصل شوند و اتصالات به الکترودهای حلقه خارجی از میله های تقویت کننده در ارتفاع 1.5 متر بالاتر از سطح زمین گرفته شده است.

نتیجه:

از تجزیه و تحلیل فوق، می توان نتیجه گرفت که از روش مش حفاظتی نمی توان برای ساختمان های پیچیده استفاده کرد. اندازه مشبک کاملاً به سطح حفاظت در نظر گرفته شده بستگی دارد.

پیشنهاد آرک صنعت به شما:

صاعقه گیر 

صاعقه گیر الکترونیکی

صاعقه گیر لیوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − شانزده =